ADMECH

Konstrukcja przekładni, czyli jak rozwiązać problem z miejscem na napęd w maszynie

                                Przekładnie dedykowane do dynamicznych i precyzyjnych aplikacji z silnikami serwo mają najczęściej postać przekładni planetarnej prostej, czyli cały napęd usytuowany jest w jednej osi.

Rozwiązaniem tego problemu jest przekładnia DYNABOX marki Girard, która poprzez zastosowanie precyzyjnej przekładni ślimakowej zmienia kierunek usytuowania silnika o 90 stopni w stosunku do osi wału wyjściowego przekładni. Dzięki temu, przekładnie te mogą pracować w każdej pozycji, a my zyskujemy możliwość skierowania silnika w dowolnym kierunku. Sama konstrukcja przekładni ma bardzo zwartą budowę i szeroki zakres przełożeń (i = 5 ÷ 90).

Rodzaj przekładni a ilość miejsca 

Aby zobrazować daną sytuację, czyli ile przestrzeni potrzebujemy na napęd w maszynie poniżej przedstawiamy grafikę porównującą układ napędowy z przekładnią planetarną prostą, z przekładnią stożkowo-planetarną oraz z przekładnią DYNABOX. Ze schematu możemy łatwo wywnioskować jak w małej przestrzeni możliwe jest zamontowanie w.w.  przekładni. Skierowanie silnika w dowolną stronę pod kątem 90 stopni, przekłada się na wygodniejszy dostęp do napędu, a więc korzystniejsze warunki serwisowania maszyny.

                                                                                                           Szkic 1. Rodzaje przekładni i ilość miejsca

Przekładnie Ślimakowe

Przekładnie DYNABOX to nie tylko przekładanie kątowe. Dzięki zastosowaniu precyzyjnej przekładni ślimakowej mamy możliwość uzyskania zjawiska samohamowności (przy przełożeniach i > 30). Jest to bardzo przydatne w napędach osi pionowych, ponieważ eliminuje potrzebę trzymania pozycji momentem obrotowym na silniku (oszczędność energii elektrycznej) oraz stanowi dodatkowe wsparcie elementu hamującego np. hamulca elektromagnetycznego. Ponadto konstrukcja przekładni DYNABOX umożliwia szeroką konfigurację wału wyjściowego, od klasycznego pełnego wału (po jednej stronie lub po obu stronach) po wał drążony przelotowy pod wał zdawczy z wpustem lub wał gładki, a kończąc na flanszy obrotowej z otworem przelotowym np. pod przewody.

                                                                                                 Zdjęcie 1. Przekładnia ślimakowa z wałem wyjściowym 

                                                                           Zdjęcie 2. Przekładnia ślimakowa z wałem drążonym z mocowaniem na zacisk

                                                                    Zdjęcie 3. Przekładnia ślimakowa z kołnierzem i  otworem przelotowym pod przewody

Parametry przekładki ślimakowych

Bardzo dużą zaletą przekładni DYNABOX w kontekście jej gabarytów jest także szeroki zakres wielkości przełożenia na przekładni ślimakowej – od i=5 do aż i=90 co jest nieosiągalne dla przekładni planetarnych lub stożkowych na konstrukcji 1-stopniowej. Przekładnie 2-stopniowe mają natomiast większe gabaryty i wyższą cenę. Ponadto technologia produkcji przekładni DYNABOX, to najwyższa jakość i precyzja co przekłada się na luz międzyzębny o wartości nawet ≤ 1 arcmin (w klasie jakości Expert niezależnie od wielkości przełożenia).

Wykorzystując przekładnie ślimakowe należy jednak pamiętać o tym, że mają one niższa sprawność w stosunku do przekładni planetarnych i stożkowych (wartość sprawności jest zależna od wielkości przełożenia oraz obrotów wału wejściowego).

Szeroki zakres konfiguracji przekładni DYNABOX w połączeniu z jej zwartą konstrukcją stanowi bardzo ciekawe rozwiązanie do wszelkiego rodzaju aplikacji napędowych, a zwłaszcza wszędzie tam, gdzie mamy małą przestrzeń na napęd i szukamy przekładni precyzyjnej w przystępnej cenie.

Potrzebujesz pomocy w doborze przekładni? Chciałbyś dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z naszymi inżynierami sprzedaży.

Produkty:

https://admech.pl/przekladnie-slimakowe/